Diritto pubblico - 2018-2019 - Laurea triennale

Il corso si propone di far acquisire agli studenti una conoscenza di base del diritto pubblico e costituzionale, con particolare attenzione allo studio delle fonti del diritto, delle forme di Stato e di Governo e delle libertà costituzionali.

Guzzetta G. – Marini F.S., Lineamenti di diritto pubblico italiano ed europeo, Giappichelli 2014, capp. 1, 2 (con esclusione della sezione III), 3, 4, 5, 6 e 13.D’Atena A., Approfondimenti di diritto costituzionale, Giappichelli 2012 (con esclusione del cap. V).

None

The course has the target to provide students with a basic knowledge of public and constitutional law, with particular reference to the study of sources of law, forms of State and form of Government and constitutional rights and freedoms.

Legal systems, sources and rules in general theory.The State and the Constitution.Relationship between State and other legal systems.Sources in Italian and European systems. Antinomies criterions solutions.Forms of State and forms of Government. The liberal-democratic system. Federalism and Regionalism.Parliament, Government and Head of the State.Constitutionalism and fundamental right protection.Constitutional programmatic norms. Constitutional and European rights.Freedom of expression