Lingua inglese 2 - 2018-2019 - Modulo A - Laurea triennale

Competenza linguistica generale al livello B1 del Common European Framework of Reference for Languages (CEFR). Familiarità con la terminologia linguistica di base (phrase, sentence, clause, subject, direct objetc, indirect object...).

Il corso ha due obiettivi principali:

- acquisire familiarità con gli strumenti della Discourse Analysis.

- utilizzare le conoscenze linguistiche ampiamente intese per analizzare le varietà della lingua

Durante il corso saranno approfondite in modo applicativo sei aree della discourse analysis: Context, Co-text, Speech acts, Conversation, Cooperative principle, and Politeness. In parallelo saranno investigate le variazioni diamesica, diafasica, diastratica (registri, gruppi sociali, genere, età, linguaggi tecnico-scientifici), diacronica e diatopica.

Il corso ha un approccio teoretico e pratico al contempo: la teoria viene presentata come strumento per lavorare sui testi autentici.

LIBRO Di Ferrante, Laura, Pizziconi, Sergio, Attardo, Salvatore (2018) Discovering English Grammar and Variation, Pacini Editore.

LIBRO Cutting, Joan (2008). Pragmatics & Discourse (2nd Edition). Routledge Press.

Per il libro di Joan Cutting, attendete istruzioni in classe. Da questo link potrete leggere l’introduzione e la parte A1 di Cutting: http://www.academia.edu/6705289/Pragmatics_and_Discourse_Cutting.

Il volume Di Ferrante, Pizziconi, Attardo sarà disponibile in libreria prima dell’inizio delle lezioni.

At least B1 level linguistic competence according to the Common European Framework of Reference for Languages (CEFR). Acquaintance with basic linguistic terminology (phrase, sentence, clause, subject, direct objetc, indirect object...).

The main objectives of the course are:

- to familiarize with tools of discourse analysis.

- to use linguistic knowledge in variation analysis.

This course will prompt you to apply six aspects of discourse analysis: Context, Co-text, Speech acts, Conversation, Cooperative principle, and Politeness. At the same time, you will study variation across time, space, means of communication, situation, social groups, registers, gender, age, and technical-scientific topic.

The course has both a theoretical and practical approach: the theory will serve as a tool to work hands-on on authentic texts.

BOOK Di Ferrante, Laura, Pizziconi, Sergio, Attardo, Salvatore (2018) Discovering English Grammar and Variation, Pacini Editore.

BOOK Cutting, Joan (2008). Pragmatics & Discourse (2nd Edition). Routledge Press.

As for the Cutting’s book, you will be given instructions in class. You can read the introduction and section A1 of the Cutting book here: http://www.academia.edu/6705289/Pragmatics_and_Discourse_Cutting.

The Di Ferrante, Pizziconi & Attardo’s book will be available before the beginning of the course.

Consigliata
Prova scritta

Strategie di insegnamento

Lezioni, discussioni di classe, esercizi (lettura, analisi e scrittura).

Ci si aspetta una parteipazione attiva a tutte le attività in classe:

- Ti sarà chiesto di parlare con colleghi/e di corso e occasionalmente alla classe;

- Ti sarà chiesto di svolgere lavori in gruppo o individuali e ti consegnare esercizi o rapporti di lavoro alla fine della lezione.

Occasionalmente dovrai svolgere attività extra-classe.

Teaching Strategies

Lectures, class discussions, exercises (reading, analysis, and writing).

You are expected to participate actively in any in-class activity you will be involved in during class:

- You will be asked to speak with your peers in pairs and, occasionally, to the class;

- You will be asked to do some team or individual work and to submit reports/exercises.

Occasionally you will do some extra-class work.

Esame

ESAME NON FREQUENTANTI

L’esame finale consiste in una prova scritta che deve essere superata conseguendo almeno 18 trentesimi. Nel test (di cui un facsimile è disponibile nelle mie pagine) saranno presenti tipi diversi di domanda: risposta chiusa, risposta breve, risultati di analisi. L’esame orale potrà essere concordato per modificare il voto dello scritto che deve essere comunque uguale o superiore a 18 trentesimi. La modifica del voto potrà anche essere negativa.

ESAME FREQUENTANTI

Il corso comprende 30 ore di lezione. Per ottenere lo status di frequentante, non bisogna essere assenti dalle lezioni per un numero di ore superiore a 6.

Passato il test scritto, le/i frequentanti potranno sostenere l’esame orale con una discussione del learning portfolio che conterrà tutte le attività svolte in classe e fuori. Maggiori dettagli saranno forniti a lezione.

Exam

EXAM for NON-ATTENDING STUDENTS

The final exam includes a written test whose passing grade is 18 out of 30. The test comprises several types of question: structured, short answer, short analysis. A sample test is downloadable from my webpages. The oral exam is meant to change the grade of the written test, which must be at least 18 out of 30. The grade might also be lowered.

EXAM for ATTENDING STUDENTS

The course includes 30 hours of lessons. In order to be considered an attending student, you can only miss a maximum of 6 hours.

After passing the written test, attending students will discuss their learning portfolio as their oral exam. More details will be provided in class.

Allegati:
PDF icon Pizziconi_English2_18-19.pdf47.47 KB